sporten trainingsschema
Tips

De voordelen van een trainingsschema en andere quick wins voor de recreatieve sporter

Het belang van efficiënt trainen kunnen we niet onderschatten. Ook als recreatieve sporter wil je je doelen bereiken. Als je je ernstiger wilt bezighouden met je sport, zijn er een aantal kleine dingen die je gemakkelijk kan doen om on top of your game te blijven. We beginnen met een trainingsschema!

Maak een trainingsschema

Niets zo frustrerend als veel tijd opofferen om te gaan sporten, terwijl de verwachte resultaten uitblijven. De oorzaak? Wellicht doe je maar wat, zonder schema, zonder duidelijke doelstelling en daarop afgestemde inspanning en voeding. Een trainingsschema op maat van jouw lichaam, geslacht en leeftijd en op maat van jouw doelstelling (vetverbranding, kracht, algemene conditie …) is nochtans ook voor de recreatieve sporter geen overbodige luxe. Met een persoonlijk schema zal je veel meer halen uit je trainingen. Voor zo’n schema kan je natuurlijk terecht bij De Schreef.

sporthorloge trainingsschema

Vergeet je hartslagmeter niet!

Met een hartslagmeter meet je de intensiteit van je training. Hoe hoger je hartslag, hoe intensiever je training – nogal logisch. Een goeie hartslagmeter hoeft tegenwoordig niet veel meer te kosten en is de kleine investering meer dan waard. Sporten op de juiste hartslag zorgt ervoor dat je met de juiste intensiteit het gewenste resultaat zal bereiken. Als je aan een te hoge hartslag loopt, vergroot je, zeker als recreatieve sporter, de kans op verzuring van je spieren, wat dan weer de kans op blessures en oververmoeidheid verhoogt. En dat is dan weer nefast voor je training en misschien zelfs je motivatie. Wil je niet té intensief en dus efficiënter trainen? Hou rekening met je hartslag.

Laat je meten en begeleiden

Een laatste maar minstens even belangrijke quick win waarmee je als recreatieve sporter meer zal kunnen halen uit je trainingen: de inspanningstest. Die meet je fysieke conditie en zal dienen als basis om een trainingsschema op maat op te stellen. Je laten meten kost niet veel tijd, maar het kan bijzonder confronterend én motiverend zijn om te zien waar je staat en je trainingen daarna af te stemmen op waar je wil geraken. Onder begeleiding van een trainer, als je dat wil. En ja, ook daarvoor kan terecht bij De Schreef. Maak via onze site eenvoudig een afspraak met een van onze personal trainers en get fit in no time!

Vorige Bericht Volgende Bericht

You Might Also Like