welke stretchoefeningen
Tips

Stretchoefeningen: waarbij helpt het en wanneer en hoe doe je het best?

Over stretchen is al veel gezegd en geschreven, maar hoe zit het nu precies? Doe je het beter wel of niet, na of voor het sporten? En welke stretchoefeningen voer je best uit? We gaan hieronder even dieper in op dit veelbesproken onderwerp.

Waarbij helpt stretchen?

Eerst en vooral: neen, stretchen is geen vereiste bij het sporten. De bedoeling van stretchen is de beweeglijkheid van een gewricht verbeteren binnen de rekbaarheid van de belaste spieren. Hoe verder je je spier kan rekken, hoe verder je het gewricht kan bewegen. Door flexibeler te worden, kan je bepaalde blessures voorkomen.

Bij sporten met een grote range-of-motion zoals basket en voetbal is het daardoor wel aangeraden om te stretchen voor je eraan begint. In andere gevallen is het niet nodig, maar je maakt je spieren en pezen wel langer en je verbetert de gewrichtshoek van je bewegingen – op termijn – en dat kan wel voordelen hebben. Nog belangrijker dan stretchen zijn opwarmingsoefeningen.

stretchen voor het sporten

Wanneer doe je best rekoefeningen?

Als je wil stretchen, moet je het doen voor het sporten. Je kan ook een stretchsessie inlassen op een dag dat je niet sport. Maar stretchen na het sporten is in de meeste gevallen af te raden. Je hebt je spieren immers al voldoende belast en vermoeid. Door ze op dat moment te rekken, zou je spierscheurtjes kunnen veroorzaken. Heb je spierpijn? Dan stretch je beter gewoon niet.

Hoe stretchen om flexibeler te worden?

  • Warm al 5 tot 10 minuten op voordat je begint te stretchen. Een koude spier kan je minder rekken en zou je kunnen ‘overrekken’.
  • Maak geen plotse bewegingen. Traag en gecontroleerd zijn de steekwoorden.
  • Blijf rustig in- en uitademen.
  • Spanning moet je voelen, geen pijn. Keer terug naar een ontspannen positie zodra je pijn voelt.
  • Stretch niet te lang. Houd een beweging 30 tot 60 seconden aan en herhaal ze tot 3 keer, met intervallen van 15 seconden.
  • Je stretcht beter twee keer per week dan dat je één lange wekelijkse stretchsessie doet.

Welke spieren je best stretcht, hangt af van welke spiergroepen je zal aanspreken. Doe dus stretchoefeningen voor de spieren die je zal belasten tijdens je work-out. Wil je zeker zijn dat je de goede stretches uitvoert? De trainers in De Schreef geven je graag tips! Kom eens langs in onze fitness of maak een afspraak met een van onze personal trainers voor persoonlijk advies en een volledig op maat uitgewerkt programma om op de meest efficiënte manier flexibeler en fitter te worden.

Vorige Bericht Volgende Bericht

You Might Also Like