stabiliteitstraining oefeningen
Tips

Stabilisatie-oefeningen en het nut ervan in het ouder worden

Als je problemen ondervindt door bepaalde handelingen, zoals iets optillen of trappen opgaan, kan het zijn dat je core spieren niet stevig genoeg zijn. Maar ook als je het gevoel hebt dat je nog wel tegen een stootje kan, doe je er wellicht goed aan om stabilisatie-oefeningen te doen. Waarom zijn ze zo belangrijk en welke rol spelen ze in het verouderingsproces?

Wat is stabilisatietraining?

Dag in, dag uit gebruiken we onze spieren. Voor allerlei soorten bewegingen, van wandelen over dingen opheffen tot sporten, hebben we onze spieren nodig. De basis van al die bewegingen zijn onze core spieren: de dieperliggende buik- en rugspieren. Bij stabiliteitstraining wordt er gefocust op deze spieren. Daarnaast is er ook de nodige aandacht voor de bekken- en schouderbladstabiliteit, want die zijn even belangrijk voor onder andere bovenhandse sporten en lopen. Door hier de nodige aandacht aan te besteden door middel van stabilisatie-oefeningen, zorg je er op langere termijn voor dat je ‘normale’ bewegingen gemakkelijk(er) en, vooral, met minder kans op blessures, kan uitvoeren. Ook sporten zal over het algemeen vlotter gaan, met betere resultaten.

stabilisatie-oefeningen voor core training

Lang gezond blijven

Iedereen wordt ouder, dat is nu eenmaal zo. Wil je gezond ouder worden, dan spelen kracht en stabilisatie een belangrijke rol. Hoe minder je je spieren traint, hoe sneller je fysieke functies zullen afnemen. Structureel trainen is daarbij key. Op lange termijn volstaan sporadische en / of laagintensieve activiteiten niet, dus je doet er goed aan om al op jonge leeftijd te starten met een programma waarin ook core stability training en spierversterkende oefeningen van matige tot zware intensiteit opgenomen zijn.

Krachttraining voor 55-plussers

Hoe oud je precies zal worden, weet je niet. Maar hoe je oud wordt, dat kan je wel beïnvloeden. En daar spelen krachttraining en stabilisatie-oefeningen dus een belangrijke rol. Naarmate je ouder wordt, neemt je kracht geleidelijk af. Tussen je 20ste en je 30ste heb je in principe je maximale kracht bereikt. Daarna verlies je beetje bij beetje je spierkracht. Als je echter regelmatig fysieke inspanningen blijft leveren, zal je meer en beter functionerende spieren en minder last van ontstekingen hebben dan personen die te weinig hun spieren trainen.

Vital+ gezond ouder worden

Wil je meer stabilisatie-oefeningen in je sportroutine integreren? Probeer dan eens onze lessen Vital+, nieuw sinds 2018 bij De Schreef! In deze lessen gaan we in groep aan de slag met stabiliteitsoefeningen uit yoga en pilates en andere spierversterkende oefeningen. Geen zware training, maar gerichte focus op onze core, de basis van een gezond lichaam!

Vorige Bericht Volgende Bericht

You Might Also Like