Tips

Waarom opwarmingsoefeningen doen voor het sporten?

In de sportwereld bestaan er verschillende mythes. Zo is er de discussie over het nut van stretchen en een degelijke opwarming voor je intensief gaat sporten. Er zullen altijd wel voor- en tegenstanders te vinden zijn van opwarmingsoefeningen. Waarom is het wél aangeraden om, voor je aan jouw inspanning begint, toch even een opwarming te doen? Het antwoord op deze vraag vind je in deze blog!

Opwarmen voor het sporten, een must

Waarom is een degelijke opwarming onmisbaar? Het is een vraag die menig sporter zich wel eens heeft gesteld. Het zit namelijk zo, het risico op blessures vermindert drastisch als je je eerst opwarmt. Het doel van opwarmingsoefeningen is om de bloedsomloop en het functioneren van jouw hart, nieren en spieren op een intenser niveau te brengen dan in rust. Op die manier ontvangen jouw spieren meer zuurstof, maken ze minder melkzuur aan en worden je spieren en pezen elastischer. Het belangrijkste gevolg van een opwarming is dat de stofwisseling sneller gebeurt waardoor jouw spieren makkelijker de nodige energie krijgen.

Waarom opwarmen

Als je “koud” aan een intensieve sessie begint, dan is de kans veel groter dat je blessures oploopt. Stretchoefeningen kunnen daarbij een eerste hulpmiddel zijn. Als je echt aan blessurepreventie wilt doen, dan zijn spierversterkende oefeningen dé oplossing. In onze Vital +-lessen boek je snel vooruitgang zonder al te intensief te sporten. Deze lessen zijn in groep en toch individueel, ideaal dus als je liever in groep sport maar toch graag individuele aandacht hebt.

Op zoek naar extra uitleg?

Overtuigd van het nut van opwarmingsoefeningen? Wil je graag jouw spieren versterken bij De Schreef? Breng ons dan snel een bezoekje of neem contact met ons op. Onze begeleiders staan paraat met raad en daad. Heb je je keuze al gemaakt? Dan kun je hier lid worden van de grootste sportfamilie van Aalst!

Vorige Bericht Volgende Bericht

You Might Also Like