sporten is gezond
Tips

Hoe vaak sporten? Eén, twee, drie keer per week?

Oké, je hebt je voorgenomen om meer te sporten. De eerste stap is gezet, hoedje af! Maar meer sporten, wat betekent dat nu precies? Hoe vaak sporten om resultaten te kunnen boeken?

Wat is je doel?

Hoe vaak je moet sporten, hangt natuurlijk af van verschillende factoren. Je lichaam en je huidige fitheidsniveau, het doel dat je wil behalen, hoe vaak je überhaupt een training kan inlassen in je drukke agenda, hoe snel je herstelt … Laat ons wel al maar meteen één illusie doorprikken. Met één keer per week sporten ga je je doel niet echt kunnen halen. Met één keer per week kan je wel je conditie op peil houden. Maar wees gerust: je hoeft ook niet per se elke dag van de week te trainen. Hoe vaak sporten is dan wel goed?

Conditietraining

Heb je nog niet echt een goeie conditie, dus wil je in de eerste plaats gewoon al beginnen met sporten en je conditie verbeteren? Dan moet je minstens twee conditietrainingen per week in je trainingsschema zetten.

schema hoe vaak sporten

Opbouwen spiermassa of spierkracht

Is het je bedoeling om meer spierkracht of spiermassa op te bouwen? Ook dan geldt twee keer per week trainen als minimum.

Burn those calories, baby!

Wil je volop focussen op afvallen en vetverbranding? Train dan zeker twee keer per week. Een combinatie van krachttraining, bijvoorbeeld HIIT of eGym, en een duur- of intervaltraining zorgt voor de snelste resultaten.

Doorgedreven training

Duidelijke vooruitgang zal je pas boeken als je drie keer of vaker per week traint. Maar opgelet: doe dat dan wel verspreid over de week en wissel je trainingen af. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je elke spiergroep maximaal een keer per week traint. Ben je een absolute beginner? Hou het dan sowieso op drie keer per week om te starten. Je kan je ook laten begeleiden om er zeker van te zijn dat je je lichaam niet overbelast.

Zodra je goed op dreef bent, kan je je trainingsfrequentie nog opdrijven. Zo kan je een schema maken waarin je elke spiergroep twee keer per week traint. Geef je lichaam wel voldoende rust: wanneer je je rug getraind hebt, plan je je volgende rugtraining beter pas twee, drie dagen later in.

 

Sporten is gezond en zodra je weet hoe vaak sporten ideaal is om jouw doelen te behalen, kan er al niet veel meer mis gaan. Kies de juiste sport, en vergeet zeker niet voldoende te rusten en gezond te eten!

Vorige Bericht Volgende Bericht

You Might Also Like

Geen Reacties

Plaats een reactie