schema beginnen met lopen
Tips

Beginnen met lopen: tips om je niet kapot te lopen

De marathongekte hangt in de lucht. Elk voorjaar is ze daar terug, een aantal weken na de goede voornemens die in het begin van het jaar gemaakt werden. Specialisten waarschuwen ons nu al, konden we in De Standaard onlangs lezen, en “ons”, dat zijn dan die “mensen die nooit hard gesport hebben en plots trainen voor een marathon”. Als je wilt beginnen met lopen, loop dan ook niet té hard van stapel en hou rekening met onze drie tips.

Stel uit

Oké, dit is misschien niet het soort tip dat je verwacht, maar toch geven we hem. Sportenthousiasme kunnen we uiteraard alleen maar aanmoedigen, irrealistische doelen en daardoor een grotere kans op blessures echter niet. Als je je had voorgenomen om in april aan je eerste loopwedstrijd deel te nemen terwijl je begin januari nog geen kilometer probleemloos kon lopen, stel die eerste wedstrijd dan uit.

Bouw gestaag op met een hardloopschema

Als je pas begint met hardlopen, weet je wellicht niet hoe het gesteld is met je conditie. Slecht, superslecht of toch nog oké? Laat een conditietest afnemen. Na zo’n test krijg je van ons een schema op maat van jouw lichaam en jouw doel. Je lichaam zal je dankbaar zijn. En die loopwedstrijd zal volgend jaar ook nog wel georganiseerd worden.

Wil je je conditie testen? Maak een afspraak met een van onze trainers, leg de test af en stap buiten met een loopschema op maat.

schema beginnen met lopen

Beginnen met lopen … én fietsen

Bij lopen vangt je lichaam veel schokken op. Om die reden raden trainers dan ook aan om niet enkel te lopen. Spaar je gewrichten en ga ook eens fietsen (buiten of binnen), spinnen of zwemmen om je lichaam sterker te maken. Of ga één tot twee keer per week naar de fitness om de spieren van je hele lichaam sterker te maken met behulp van de krachttoestellen. Die spieropbouw en de variatie zijn ideaal om je lichaam geleidelijk aan klaar te maken voor de 10 Miles.

Je leest het goed, beginnen met lopen, da’s niet zomaar je loopschoenen van onder het stof halen en erin vliegen. Wil je het slim en gezond aanpakken en – vooral – nog lang kunnen blijven hardlopen, dan bouw je best stilaan op en zorg je voor voldoende afwisseling in je sportschema.

Vorige Bericht Volgende Bericht

You Might Also Like

Geen Reacties

Plaats een reactie